Domainin nimi ja EMD hakukoneoptimoinnin tekijänä

Googlen hakutekijöiden joukossa on noin 200 muun seikan lisäksi itse domainin nimi ja silloin tulee tarkasteltavaksi millainen on hyvä domainin nimi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Domainin nimi suhteessa hakukoneoptimointityöhön ja brändiin

Firman brändi on tärkeä ja tuo brändi syntyy vuosien saatossa monin eri tavoin. Esimerkiksi Fazerin sininen -haku tuottaa ensimmäiseksi ja oletetulla tavalla www.fazer.fi/fazerinsininen. Fazerin brändi löytyy domainin nimestä sanalla fazer ja koko brändi alihakemiston nimestä /fazerinsininen.

Brändin rakentamiseen tulee suhtautua juuri edellä esitetyllä tavala siten, että vaikka itse domain ei olisikaan brändin nimi, tulee se kuitenkin löytyä hakupolusta heti seuraavalta tasolta.

Koskapa olemme tekemisissä suomen kanssa tulevat myös ääkköset mukaan kuvaan. Jos tehdään google.de -haku termille "volkswagen käfer" tulee hakutuloksiin mm seuraavia:

  • de.wikipedia.org/wiki/VW_Käfer
  • www.autoscout24.de/modelle/vw/vw-kaefer/
Suomenkieliseen google.fi:hin tehty haku "kallen mätitahna" palauttaa seuraavaa
  • www.kallen.fi
  • fi.wikipedia.org/wiki/Mätitahna
Tästä näkyy, että vaikka nettiprotokolla sallii tänä päivänä jo ääkköset sisältävät domainit (minulla esimerkiksi on molemmat sakumatto.fi ja sakumättö.fi, mutta jälkimmäinen ohjaa ensimmäiseen), eivät ne kuitenkaan ole ottaneet tulta. Toisaalta näemme tästä, että dokumentin nimeksi ääkköset kyllä kelpaavat. Kolmanneksi näemme eron translitteroinnissa: suomessa korvataan ä o:lla ja Saksassa joko a:lla tai ae:lla. On siis syytä ottaa huomioon paikalliset olosuhteet sen suhteen miten kirjoitusasu valitaan.


EMD ja hakukoneoptimointi

Jos halutaan pärjätä jollain hakusanalla, tällöinhän sivusto optimoidaan tuota hakusanaa varten. Tällainen hakusana voisi olla vaikkapa "autonvuokraus helsinki", jolla löytyy liikennettä aivan riittämiin, eli 2400 hakua kuukaudessa Suomessa.

EMD eli exact match domain tarkoittaa sitä, että rekisteröidään hakusanan mukainen domainin nimi, esimerkiksi "autonvuokraushelsinki.fi" ja koska domainin nimi on vahva viite Googlelle siitä, mistä sivustolla on kyse, saadaan pelkästään nimen perusteella etua optimointiin. Kuitenkin Penguinin myötä on tullut ilmi, että EMD yhdistettynä ylioptimoituun sisältöön johtaa heikentyneeseen tulokseen, joten jos sinulla on hakusanasi domainin nimessä, muista pitää sisältö hakusanan osalta vähemmän optimoituna kuin mitä muutoin ehkä  haluaisit. Tämä muutos on Googlen avoimesti ilmoittama.

Miten siis valita domainin nimi?

Kyse jää loppukädessä valitsijan strategian mukaiseksi valinnaksi. Jos on tarkoitus perustaa uusi tuote, ei sen nimeksi useinkaan tule jotain aiempaan viittaavaa, vaan brändin nimi on jotain muistettavaa ja iskostuvaa sekä iskevää. Tällöin brändin valinta lähinnä rajoittuu sen mukaan onko ao domain vielä vapaana ja niihin valintoihin, joita tästä seuraa.

Yleisesti ottaen konsensus on, että on parempi valita domainin nimi vapaammin ja vasta toissijaisesti tähdätä johonkin hakusanaan. Tässäkin vielä on suositeltavaa yhdistellä hakusana luonnollisella tavalla domainin nimeen.

Lue mitä Matt Cutts asiasta sanoo:


Vihje: lue mikrotietojen arvosta

Kirjoittaja: